Wednesday, January 28, 2015

Cuti-Cuti Cinta: Bandung & Jakarta (Introduction a.k.a Teaser)

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Lebih kurang seminggu lagi aku akan bercuti-cuti cinta yahoooo happy sangat-sangat, hati berbunga-bunga jiwa bergelora sukma menari-nari sambil berlagu bersenda ria seolah-olah dalam hati ada taman bunga hahahaa. Sudah lebih 3 bulan plan bercuti ni aku dan hubby bincang kononnya nak tunggu lepas hujung tahun mengharapkan duit bonus. Kalau tidak memang susah nak bercuti-cuti ni melainkan bagi orang-orang yang mampu atau yang memang menyimpan tabung khas untuk bercuti. Entah dari mana ilham nak melancong ke seberang ni datang. Tiba-tiba sahaja hati ini dan fikiran ini seakan-akan dipanggil ataupun terpanggil untuk ke sana. Wieeee pelik juga aku tapi tak lama pun pelik sekejap jak hehehe lepas tu terus excited then apa lagi bermulalah episod ala-ala spy aku dengan bantuan Mr. Google mengintip, mengintai, mensave, mengcopy, mempaste dan mencetak apa jua maklumat mengenai tempat yang akan aku pergi ni. Thanks to Mr. Google yang cukup sporting memberikan semua maklumat yang diperlukan huhuhuu.

Punyalah excited nak pergi bercuti sampaikan 3 bulan sebelum nak pergi aku dah sibuk membuat persiapan dari segi fizikal dan mental cheewahh. Persiapan dari segi kewangan memang tak adalah kan tadi dah tulis mengharapkan duit bonus hohoho. Eh ehh betullah jujur ni. Hmmm terfikir juga macam mana kalau tak ada bonus? Toinggsss terdiam blurr sekejap hahahaa. Well kitorang bulatkan tekad CONFIRM pergi bercuti so awal-awal dah booking flight ticket dari bulan November 2014 tarikh nak pergi bercuti 8 Febuari 2015 lebih kurang seminggu dari sekarang. Masing-masing berfikir panjang pasal flight ni cos nak jimat tapi perasaan kurang senang pula. Bukanlah nak mengatakan naik MAS atau Air Asia tak selamat tetapi disebabkan incident-incident yang berlaku kepada kedua-dua penerbangan ini; MAS tragedi MH370 yang hilang dan belum ditemui sehingga kini dan kemudian disusuli tragedi MH17 yang ditembak jatuh dan kemudian baru-baru ini pula pesawat Air Asia QZ8501 yang terhempas di laut Jawa membuatkan hati ini tidak keruan jadinya. Sebenarnya semua yang terjadi adalah ketentuan Allah hanya DIA yang Maha Mengetahui. Tetapi untuk memuaskan hati masing-masing kami akhirnya sepakat untuk menempah penerbangan Royal Brunei Airlines (RBA) walaupun harganya agak mahal.

Haaa selepas dah beli tiket flight tu bermulalah pula hari-hari aku mengatur rancangan. Sekejap ini sekejap itu sekejap sana sekejap sini hishhh excited sangat entah berapa kali aku ubah print ubah print jadual perjalanan dan itinerary kami nanti shhhhh jangan bising-bising tau ini rahsia entah berapa banyak kertas office aku pakai untuk print tapi tak apa yang edit-edit tu boleh re-cycle guna balik untuk rough paper amacam pandai tak ehehee. OKlah sebenarnya banyak maklumat yang aku tengok dan baca tentang Bandung dan Jakarta ni termasuklah blog-blog dan pengalaman bloggers yang pernah ke sana. Antaranya yang paling banyak aku baca adalah most of them labelkan Bandung ni sebagai syurga membeli belah (shopping paradise), makanan yang sedap-sedap dan tempat-tempat melawat yang sangat cantik. Ada juga yang berkongsi emosi bersimpati dengan golongan marhaen disana yang rata-ratanya terpaksa bersusah-payah untuk mencari rezeki. Satu hal lagi di Indonesia mereka mengamalkan budaya TIPS yes you read it correctly apapun yang dilakukan disana especially pelancong hendaklah membayar tips kepada mereka alah bukannya banyakpun sekadar ikhlas hati dalam IDR2k atau 5k mereka sudah cukup bersyukur.

Antara yang masuk dalam list percutian kami adalah tempat-tempat berikut:

1. Kawah Putih http://www.kawah-putih.com/
2. Gunung Tangkuban Prahu http://www.indonesia-tourism.com/west-java/tangkuban-perahu.html
3. Strawberry Farm http://www.naturallembang.com/
4. Floating Market http://www.floating-market-bandung.com/
5. Sari Ater Hotspring http://www.indonesia-tourism.com/west-java/ciater-hot-spring.html
6. De Ranch http://deranchlembang.com/id/
7. Transtudio http://transstudioworld.net/about/
8. Pasar Baru http://www.pasarbarutradecenter.co.id/
9. Factory Outlet http://bandungsae.com/febi.htm

Manakala di Jakarta pula, tempat-tempat yang bakal kami lawati adalah seperti berikut:

1. Masjid Istiqlal http://masjidistiqlal.or.id/
2. Taman Mini Indonesia http://www.tamanmini.com/
4. Ancol Dream Land https://www.ancol.com/destinasi/ocean-dream-samudra

Sememangnya banyak destinasi menarik di sekitar Bandung dan Jakarta. Antaranya yang tidak termasuk dalam list kami ialah SAFARI http://bogor.tamansafari.com/
In shaa Allah lain waktu kalau ada kesempatan kami akan melawat ke Safari pula.

This is just a teaser for our upcoming vacation to Bandung and Jakarta. The real version and full stories will be detailed soon after we completed the journey. Wish us luck and safe travel...In shaa Allah.

3 comments:

  1. PERKHIDMATAN PERCUTIAN BANDUNG/JAKARTA

    Sorry Admin, Saya nak ikut Share Iklan pasal Perkhidmatan untuk bercuti dekat Bandung.
    Semoga kebaikan Hati Admin di balas Allah Subhanahu Wata'ala (Aamiinn).

    Untuk Anda yang perlukan perkhidmatan dari Mulai:
    ● Supir
    ● Hotel Reservation
    ● etc.
    Saya boleh bagi solusinya. Tak payah risau dengan Kos yang kami Tawarkan,Insya Allah berbaloi jugak berpatutan dengan perkhidmatan yang SUPER TIP TOP.

    Supir/pemandu kami berpengalaman di bidang Pelancongan,Mesra dan Jujur. Perkhidmatan Supir no limit mase,lewat malam pun xde cash/biaya tambahan lagi. Nak sampai pagi lagi pun bersedia Khidmat, janji Anda senang n puas hati jenjalan kat Bandung.

    Berminat..?
    Untuk menempah or sekedar bertanya pasal percutian di Bandung,boleh Whatsapp Saya terus di no:
    +62 859 7447 5579

    Jangan teragak-agak tanya sembarang soalan. Silah Whatsapp je,

    FREE & EASY

    Anda senang,Kami senang.

    Tq Admin.

    ReplyDelete
  2. 4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    --------------------------------------------------------------------
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

    DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE





    Thanks /Regards

    HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : 
    +6282160211106
    Email : hamzahsaragih@ymail.com
    Web: http://hamzahsaragih.blogspot.com
    Facebook :Hamzah Saragih Ym : Hamzah SaragihBB : 512113B1

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280 / +6282282222896
    Call : +6282214441280 / +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com


    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL
    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete