Tuesday, March 27, 2018

Throwback: Cuti-Cuti KK (December 2017)-Part 2

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.


Selepas check out, kami terus zoom ke Desa Dairy Farm. Ingatkan dah tak ramai orang. Eventhough masih awal sebelum jam 9 tapi parking dah full dan kami terpaksa parking di luar lagi huaarghhhh akupun hairan dari mana semua orang yang ramai-ramai ni datang. Tapi tak payah nak hairan sangatlah; inikan time cuti sekolah memanglah ramai pelancong especially orang-orang local dan yang dari Semenanjung. So kalau tak nak crowded to the max datanglah ketika week days dan bukan ketika cuti sekolah. Upps lupa pula nak bagitahu tiket masuk ke Desa ni RM5 untuk dewasa dan RM4 untuk kanak-kanak. Harga tiket sama sahaja untuk local dan foreigners.







 



 

Yeahh at last dapat beli susu coklat dan kopi. Dapat makan aiskrim juga dan beli sosej goreng. Barulah semangat untuk meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya hehehe. Where to?.......tengok gambar dibawah ni cer teka....comelkan!


YES betul kami meneruskan perjalanan ke Rabbit Farm Ranau. Viral di FB so tak nak lepaskan peluang. Lagipun baby Kahfi mesti suka dan memang betul dia sangat-sangat suka tapi dia fikir arnab ni kucing...dia panggil meow meow hahaha. Many times I said ini bukan kucing tapi still dia panggil meow meow tak apalah nak janji anak happy bahagia kan kan kan...nanti2 lama2 dia faham juga apa tu kucing dan apa tu arnab hehehe.

lokasi Rabbit Farm ni selepas Pekan Kundasang tak jauh dari Pekan Ranau. Kalau daripada Kundasang simpang masuknya sebelah kanan. More info from FB link https://www.facebook.com/pg/Arnabvillage/photos/?ref=page_internal siap ada map lagi.
Bayaran masuk cuma RM3 untuk warganegara Malaysia dan RM5 untuk pelancong asing. Manakala bagi kanak-kanak RM2 seorang. Untuk makluman jalan masuk ke Rabbit Farm ni agak mencabar kerana ada jalan yang tidak berturap. Tetapi jangan takut tak adalah sampai tahap kritikal still boleh dilalui apa saja jenis kenderaan.

Oleh kerana time ni cuti sekolah di mana-mana memang pack@ramai orang@crowded. Cuacapun agak panas tapi si baby Kahfi bukan main seronok lagi; mama dan babah pun hilang rasa penat tengok dia enjoy sakan. lets look at the videos from my ig...Kahfi is feeding and playing with the rabbits:

https://www.instagram.com/p/BcRnIFogKpYu2BaE0QND0sO2fPAIN6FR1WiDzg0/?taken-by=krisyayusmira

https://www.instagram.com/p/BcRIlSmgkd5O3ZWih4SNw8AwM7ymjZZ0SdK3TY0/?taken-by=krisyayusmira

























look at him....he is so happy
  



Dalam Rabbit Farm ni ada gerai-gerai yang menjual makanan. Tiket yang dibeli juga diberikan complimentary minuman boleh claim di gerai minuman sebelum keluar dari sini. Di kawasan luar juga terdapat kiosk menjual minuman dan makanan ringan certa kedai cenderahati. Best juga tempat ni terutama untuk kanak-kanak dan pencinta haiwan; tak membosankan. Kalau rasa penat dan haus boleh santai-santai digerai minum-minum makan-makan....kudos thumbs up pada anak muda yang mencetuskan idea untuk membuka taman arnab ni...memang satu tarikan yang luarbiasa! Mana tidaknya baby Kahfi tak mahu keluar tak mahu balik menangis dia panggil meow meow hahaha mamanya ni balik2 ulang bukan kucing tu nak tapi dia tetap panggil meow....oh my anak!

Dari Rabbit Farm tu kami teruskan perjalanan ke Tagal Luanti pula http://www.sabahtourism.com/destination/tagal-sungai-moroli-kampung-luanti-fish-massage kami laki bini dah beberapa kali ke sini tapi kali ni dengan baby Kahfi pula. Tiket masuk bagi warganegara Malaysia ialah RM5 kanak-kanak RM2; manakala bagi pelancong asing dewasa RM10 dan kanak-kanak RM5. Kamera untuk mengambil gambar atau video dikenakan caj RM3 per group. Manakala makanan ikan ada dijual dengan harga RM0.20 sepaket. Masa untuk lawatan bagi satu-satu kumpulan hanyalah sekitar 15 minit. Sekiranya ingin mandi bersama ikan caj tambahan RM10 dikenakan bagi warganegara Malaysia dan RM25 untuk pelancong asing. Oh ya masa lawatan dibuka dari jam 8.30 pagi hingga 5 petang. Disini juga ada disediakan perkhidmatan fish spa namun anda digalakkan untuk menelefon terlebih dahulu (+6088-876988) bagi memastikan mereka buka kerana ada waktunya mereka tutup ketika paras air sungai naik atau ketika banjir.

Lokasi Tagal Luanti ini adalah selepas Pekan Ranau dan sebelum Sabah Tea Garden. Boleh rujuk peta dibawah ni.


Gambar-gambar kitorang di Tagal Luanti; tak banyak ambil gambar cos baby Kahfi takutlah pula. Actually dia tertidur sewaktu dalam perjalanan selepas merajuk sebab belum puas bermain dengan arnab. Sebab tu lah bila sampai di Luanti kena bangunkan dia still mamai belum charging padahal biasanya dia ni sangat suka dengan air dan ikan. Agaknya dia masih belum move on minda dan hati dia masih di Rabbit Farm hehehe entah apa-apalah mama dia ni kan hahaha. See the videos as well from my ig link below: 

https://www.instagram.com/p/BcWLBO2gCs4atqff1C8sDv4_PbL1nJnX0sRwUc0/?taken-by=krisyayusmira


tu nampak kaki dia naikkan ke atas sambil menangis....dia takut

geram tengok ikan-ikan ni...jinak betul





dia takut tu

dapat keropok baru dia ok


tak dapat naik jambatan gantung bergambar dibawahnya pun ok lah
Dari Tagal Luanti ni kitorang balik ke Kota Kinabalu semula. Tapi sebelum tu kami singgah di Pekan Ranau mengisi perut. We really have fun these two days escape to Kundasang/Ranau...trip yang berbaloi walaupun tujuan utama hanya untuk survey hotel.

Selepas lunch, kami direct ke bandar Kota Kinabalu shopping apa yang patut untuk dibawa balik ke Brunei dan petangnya we had our early dinner di gerai Seri 3 Rasa kawasan Pasar Besar KK. Gerai ni memang favourite kami seafoodnya segar bugar dan hargapun murah siap taukehnya bagi special discount lagi....thank you. Dalam syok2 dinner tu ada tourist yang dikerumuni ramai orang untuk bergambar. Jadi tarikan umum pula sebab badannya penuh tatu dari muka sampai ke kaki. Kamipun ada bergambar sama.






scary juga kan tapi Kahfi tak takutpun hahaha

And  that's all cerita tentang Cuti-Cuti KK kami Disember yang lalu. Nantikan entry pasal percutian my Brunei family baru-baru ni pula yaa...I'm gonna post it soon...tungguuuuu...


Baca Cuti-Cuti Brunei Family di link ini http://yus-ain2.blogspot.my/2018/03/cuti-cuti-kk-brunei-family-part-1.html



No comments:

Post a Comment