Sunday, August 13, 2017

Cabaran 7 Hari Tanpa Minyak Masak

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Semangat berkobar-kobar untuk melestarikan kisah Cabaran 7 Hari Tanpa Minyak Masak di blog ini hahaha. Mencabar diri sendiri atas faktor-faktor yang tidak dapat dibendung lagi iaitu berat badan yang semakin naik dengan lajunya, sendi-sendi yang mula terasa kebas-kebas dan rasa 'tidak sihat' yang berpanjangan. I've been through this all over again....again and again since 2013; since I was suspected 'rheumatoid arthritis' and confirmed obese. My weight back then is almost 90kg. What I did back in 2013 is ATKINS DIET which I managed to reduce my weight to 68kg. Tapi biasalah lumrah manusia selepas dah turun berat tu mulalah mentekedarah balik (makan tak ingat dunia) sampai tak sedar berat dah naik ke 72kg pada bulan Mac 2015. It was then when I found out on my pregnancy end of April 2015. Actually masa tu I'm planning to start back my Atkins tapi....well I bet you know It didn't happen due to my pregnancy. And walahhhh my weight reversed back to 2013 90kg to be proud off hahaha.

Selepas bersalin tu I'm struggling to reduce my weight and managed to bring it down to 75kg. Kemudian aku kembali berATKINS dan berjaya turunkan sehingga 66kg exactly 1 year ago. But then I was bored, disappointed and mad cause after that my weight went static even for a couple of months jangankan sekilo 2/3 gram pun tak ada turun...I hate it...I feel useless (I mean tak berbaloi aku berdiet) so akupun mula mentekedarah semula hahaha terukkan...and even worst I consumed too much 'sweet' (gula) eventhough I was warned to be careful with my blood sugar because I have a high tendency to get diabetes (During my pregnancy as early as 6 months I was marked "GDM On Insulin")

Tengok tu berat aku 1 tahun yang lalu...10/08/2016...66kg

And so aku dah totally wipe out Atkins. Meneruskan hidup seperti biasa dengan aktiviti makan yang melampau (you know what I mean....makan manis dan karbohidrat)...ironically I feel guilty and regret but at the same time rasa puas...enjoy makan sedap-sedap hahaha (weird humanbeing) kaaaaaan. And then berat aku berbalik semula ke 75kg hahaha (diet yoyo sangatkan). Dalam tempoh ini aku dah selalu rasa badan 'tak sihat' (tak sihat as in mudah pening kepala, rasa lemah, cepat penat, moody, etc). Also rasa kebas-kebas di tapak kaki, jari jemari pun sudah kembali. So I need to be firmed...I re-started my Atkins again and successfully obtained my 2016 weight (66kg) yeahhh happy mode! But then time puasa dan raya baru-baru ni dietku malar ke laut. I started consume karbohidrat especially nasi dan kuetiaw. Imagine masa Raya tu almost everyday aku mentekedarah melantak makan manis-manis, nasi dan semua makanan yang high-carbo. Aku dah rasa badan makin lama makin berat. Pakai heels pun rasa cepat sakit kaki, semut-semutan dan sampai berlaku cramping. Tapi I tell you once dah makan nasi dan makanan yang manis-manis ni rasa susah sangat untuk stop. Kena detox semula dan bermula lagi dari awal.

As always still I ignore the sign...masih ego dengan kepuasan membuncitkan perut ngehehehe. Dan aku tak dapat menepis godaan makan kuetiaw goreng ayam di Restoran Nadz, Kiarong tu kalau sehari tak makan aku rasa resah gelisah bagaikan makan tak kenyang mandi tak basah hahaha serious you all sedap gila (nyaman hantap kata org Kedayan Brunei) tiap-tiap hari aku sarapan benda alah tu macam manalah tak cepat gemuk huhhh! Until 1 fine day....last month 1st July 2017 to be exact. Masa tu kami laki bini membawa baby Kahfi ke klinik (review appointment). Dari jauh aku nampak penimbang berat tu melambai-lambai memanggil diriku. Pada mulanya aku buat-buat tak nampak hahaha tapi at last aku kalah. Hmmm sekali aku timbang ambik kau 70.2KG....what??? melopong aku terkejut dalam 2 bulan berat aku 'memius' (Bahasa Kedayan Brunei)@meroket/melaju.......naik lebih 4kg. Nah dari sinilah lamunanku tersentak....terhenti lamunan bila ku dikejutkan dengan beratku yang telah melonjak ke 70.2kg...aduii aku tertekan....tertekan....tertekan...tolong...tolong....tolong!!!

This is where the 7 Days Without Cooking Oil Challenge comes in. Aku menyahut cabaran diri sendiri cos aku tertanya-tanya kenapa setelah 66kg beratku menjadi statik langsung tak ada penurunan walaupun aku masih konsisten Atkins. And so....this is the story about my 7 days without cooking oil. But then it's not only about the 'cooking oil' yaa; it's more than that....

Aku memulakan cabaran ini pada 7/08/2017 (yes it tooks me a month to really boost my courage and strength to do it) and guess what when I started this challenge my weight is already turned to 71kg (sigh). So dari 7/08/2017 - 13/08/2017 (7 hari) aku hanya makan makanan yang direbus, dipanggang atau kukus sahaja. Langsung tidak menjamah makanan yang tinggi karbohidrat (nasi, mee, mihun, kuetiaw, roti, kuih-muih dan yang sekeluarga dengannya). Selain itu aku juga melakukan senaman (jogging/bristwalk) setiap hari (selepas kerja ambil baby di day care dan terus zoom ke Damuan untuk jogging). Thank you to my hubby yang support sanggup menjaga baby Kahfi waktu aku jogging....thank you so much...I heart you. Aku juga melakukan sit up sebanyak 100 kali selepas bangun tidur dan sebelum tidur  dan minum air putih 2-3 liter sehari. Oh yaa hampir terlupa aku juga minum teh hijau 2 kali sehari (sarapan pagi dan malam sebelum tidur). Dan hasilnya bila aku timbang pagi tadi 14/08/2017 this is the reading (senyum sampai ke telinga). Yeahh mission accomplished and successful.


Alhamdulillah I lost 7kg in 1 week...believe it or not
To make it clearer, I listed below the ways; manalah tahu kalau ada yang ingin mencuba: 
1. Makan masakan tanpa minyak selama 7 hari 7 malam (rebus/panggang/kukus)
2. Atkins Diet MENU iaitu NO SUGAR AT ALL dan TIDAK BOLEH makan semua jenis makanan yang tinggi karbohidrat (nasi, mee, mihun, kuetiaw, roti, kuih muih dan yang sewaktu dengannya)
3. Jogging/bristwalk - sekurang-kurangnya 30 minit sehari
4. Sit-up 100 kali setiap pagi dan sebelum tidur malam
5. Minum air 2-3 liter setiap hari
6. Minum teh hijau (kosong) 2 kali sehari

YES memang susah terutama sekali melawan RASA hendak makan itu ini tapi alah bisa tegal biasa, kalau betul-betul ingin melakukannya pasti BOLEH!

Yang ini gambar-gambar makanan yang aku makan selama 7 hari tu (menu yang diulang-ulang untuk breakfast, lunch dan dinner). Who knows it can inspires someone somewhere atau anyone anywhere.... sharing is caring! kan kan kan...Aku tengah entrikan resipi-resipi makanan ni dalam blog ni (My Page) tapi masih belum siap still in my Draft folder...nanti kalau dah siap aku akan copy paste link page tu disini for reference. Ok ini dia linknya (to be updated from time to time) https://yus-ain2.blogspot.com/p/my-own-resipi.html

Ayam rebus halia tanpa minyak

Ayam rebus halia tanpa minyak & sup bayam merah

Kerabu peria tomato


Ayam rebus halia bawang putih tanpa minyak

Sup ayam carrot tanpa minyak

Sup petola & isi ayam

Grilled GingerSalmonBlackPepper

Sawi tumis telur tanpa minyak

Bayam hijau tomato tumis tanpa minyak

Ayam Panggang 2 Benua

Kangkung tumis belacan tanpa minyak

Telur Kukus ala-ala Cup Cake

Telur kukus ala-ala cup cake & Kangkung tumis belacan tanpa minyak

Ayam masak kunyit tanpa minyak

Telur kukus udang blackpepper

Telur kukus udang blackpepper & Sambal lada udang tumis tanpa minyak

Telur separuh masak (2 biji)

Brokoli yogurt blackpepper (masak menggunakan microwave)

Brokoli Kukus & Ayam rebus halia tanpa minyak

Kobis tumis telur tanpa minyak

Salmon blackpepper (masak menggunakan microwave)
Aku minum Teh Hijau brand ni

Well aku akan berusaha untuk meneruskan makan tanpa minyak masak ni untuk sebulan ini  in shaa Allah (YES I CAN DO IT! AND YES YOU CAN DO IT TOO!). Mudah-mudahan aku dapat mencapai berat badan ideal yang sepatutnya iaitu 58kg Aamiin. Wish me luck....Adiooos....Amigos...Byeeeeee.
   


No comments:

Post a Comment