Sunday, March 8, 2015

Cuti-Cuti Cinta: Bandung Day 3 - Part 1 (Kawah Putih) 10/02/2015

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Sambungan dari SINI

Hari ke-3 di Bandung....yeah another day of our Cuti-Cuti Cinta. Semangat berkobar-kobar hendak ke Kawah Putih klik disini untuk info lebih lanjut. Kalau malas nak klik link tu bolehlah just tengok dan baca dalam gambar ni.


Errr tulisan Nampak blurr lah pula...upsss! sorry guys
Kawah Putih merupakan wisata alam yang paling terkenal di Bandung dimana tempat ini sering dijadikan lokasi shooting filem. Salah satu babak dalam filem Indonesia 'Heart' tu dibuat di sinilah.Juga tidak kurang yang menjadikan tempat ini untuk pengambaran video klip dan pre-wedding. Macam biasa aku dah google awal tentang Kawah Putih ni. Memang excited sangat nak ke tempat ni. Melihat gambar-gambar di internet saja sudah cukup mengujakan, I can’t imagine how I will react when I’m standing on the white sand and in front of the cloud alike crater. Pasti perasaan sangat takjub.



Ehhh lupa pula terlajaklah kedepan starting aku ni...sebelum bertolak ke Kawah Putih kami sarapan dulu di hotel. As usual mesti ada gambar kan hiiiyyy.

Tu dia makan tak ingat dunia hahahaaa
Seperti hari sebelumnya, kami bertolak sekitar jam 8.30 pagi. Kali ni perjalanan lebih jauh dan lebih mencabar. Ia memakan masa 2-3 jam dengan perjalanan yang cukup adventure kerana jalan berbukit yang berliku-liku dan jauh ke dalam hutan tebal. Agak menakutkan sebenarnya kerana kedudukan Kawah Putih ini terlalu jauh di pedalaman. Kami melintasi kawasan-kawasan kampung dimana jalannya sangat kecil dan sempit. Namun kenderaan yang melalui jalan ini pula bertali arus tak putus-putus kebanyakannya motosikal dan kereta kuda yang sememangnya menjadi pengangkutan utama penduduk sekitar. Sesekali kami bertembung dengan bas persiaran yang besar, uhhh ngilu nya perasaan kerana kedudukan kenderaan yang terlalu hampir dan seperti akan bergeser. Di sepanjang perjalanan kami dapat melihat corak penempatan di sini yang sangat rapat. Rumah-rumah didirikan terlalu hampir sehingga kelihatan seperti bersambung-sambung. Manakala kawasan sekitar rumah dijadikan tempat bercucuk tanam. Terdapat pelbagai jenis tanaman termasuk sayuran, bunga-bungaan, buah-buahan dan malahan juga padi hanya ditanam di kawasan lapang sekitar rumah. Mungkin ini adalah salah satu cara mereka mendapatkan pendapatan tambahan dan mungkin juga ada diantara mereka yang menjadikan kaedah ini sebagai sumber rezeki dan punca pendapatan.


Kami agak terkejut dengan senario ini tetapi SuhanAllah kami juga sangat terkesima kerana keadaan ini secara tidak langsung telah menjadikan landskap sepanjang perjalanan menjadi begitu unik dan cantik. Udara juga sangat segar dan cuaca agak sejuk. Sememangnya Bandung adalah destinasi percutian yang sangat sesuai bagi orang-orang Asia yang tidak gemar pada cuaca panas like us hehehe. Pada pandangan aku secara peribadi Bandung menawarkan terlalu banyak pengalamanan dan pengajaran, jika kita membuka mata hati dan berfikir dengan wajar sudah pasti kita akan dapat mempelajari banyak perkara dan memperbaiki kekurangan diri dengan melihat senario kehidupan di sini. Betullah kata pujangga ‘jauh berjalan luas pengetahuan’yang penting kita harus menilai setiap apa yang kita lihat dan lalui menggunakan kaca mata yang positif agar kita dapat belajar suatu kebaikan walaupun dari suatu keburukan yang kita nampak di depan mata. Iya....boleh jadi hal yang kita nampak buruk merupakan sesuatu yang cantik dimata orang lain dan membawa kebaikan pada mereka. Boleh jadi perkara yang kita benci adalah sesuatu yang dapat menimbulkan rasa kasih sayang atau kesedaran pada orang lain. Jadi berpada-padalah dalam membuat penilaian dan berfikir dengan bijak sebelum membuat conclusion.


Uppsss lari daripada topiklah pula hehehe…..ok back to the journey…seperti semalam kami kehujanan lagi. Tapi kali ini supir dah bagitahu di Kawah Putih tak macam di Tangkuban Perahu…No Salesman…yahoo!! Setelah mengharungi perjalanan berliku-liku dengan jalan kecil yang sempit kami kemudian dibawa menaiki bukit (dalam kereta) masuk ke kawasan hutan tebal. Lebih kurang setengah jam meredah hutan tu akhirnya kami sampai ke kawasan Kawah Putih. Kami singgah sekejap untuk bergambar di signboard besar ni. Ingatkan dah sampai Kawah Putih rupanya ini hanya tempat untuk membeli tiket masuk sahaja. Kawah putih masih jauh nun di atas bukit didalam hutan.

Tiket masuk ke Kawah Putih berharga Rp50,000 (B$5.43/RM14.34) per orang. Ini merupakan harga bagi pelancong asing. Pak supir bagitahu kami kena menaiki kenderaan lain untuk ke Kawah Putih iaitu sejenis van yang dinamakan Ontang-Anting. Van ini tidak mempunyai cermin tingkap dan tiada aircond. Bayaran yang dikenakan ialah Rp15,000 (B$1.63/RM4.30) seorang. Sebenarnya boleh naik ke atas dengan kereta sendiri tapi harus membayar Rp150,000 (B$16.30/RM43.03). Lagipun konon-konon kami nak merasa naik Ontang Anting ni. Haaa nak merasa sangatkan nah rasakanlah seksanya hahahaaa. Lagi satu hampir lupa, kami diminta membeli penutup hidung katanya mesti memakai mask tu kerana bau belerang di Kawah Putih sangat kuat. Sebenarnya aku ada bawa mask tu dari rumah tapi entah macam mana boleh tertinggal di hotel pula. Hmmm tak apalah rezeki penjual tu bukannya mahal sangatpun cuma Rp10,000 (B$1.08/RM2.85) (mahal sebenarnya huaarrgghhh).



Episod adventure kami bermula sewaktu naik Ontang-anting ni. Satu ontang anting mesti dinaiki 12 orang selagi belum cukup 12 orang mereka tidak akan jalan. Dan walaupun yang naik tu big size (macam kami juga) tapi mereka tetap akan paksakan 12 orang ngam-ngam jadi faham-fahamlah macam mana keadaannya dalam tu macam sardin dalam tin hahahaaa sudahlah tak ada aircond, tingkap tak ada cermin, tak ada pintu, drive pun laju macam pelesit hahahaa mau tercampak keluar dari van tu. Huhhhh inilah first and last (bisik dalam hati then bisik kat husband pula tak puas hati tanggung perasaan takut tu sendiri hahahaaa) sambil berdoa tak putus-putus minta dilindungi Allah selamat sampai dan janganlah terjadi kemalangan jauh palis….bukan apa dorang ni driving kalah-kalah orang yang nak berlumba dah lah naik bukit jalan pula berliku-liku dan sempit hanya boleh dilalui sebuah kereta…lagi mau tekan minyak sampai habis kehujung pedal minyak tu dia tekan kot ish ishh ishhh NO GOOD.
Inilah Ontang anting...warna cute tapi azab didalamnya huaargghhh
Alhamdulillah akhirnya kami selamat didaratkan di kawasan parking Kawah Putih. Lega rasa hati kami lepas turun dari ontang anting tu. Hmmmm dalam hati ‘sabar jak lah’. Disebabkan hujan kami pun menyewa payung dari pekerja-pekerja disana yang memang menyediakan payung-payung untuk disewa. Hendak ke Kawah Putih kena berjalan kaki lebih kurang 5-10 minit. Dari kejauhan itu sudah terhidu bau belerang yang dibawa oleh angin sepoi-sepoi bahasa (bersastera lah pula) huhuuu. Maklumlah aku ni dulu masa sekolah best student of literature chehhh masuk bakul angkat sendiri hahahaa. Ok Ok…sambung cerita. Kitorang sangat suka dengan persekitaran di Kawah Putih ni cantik yang amat dan grhhh sejuuuuk tapi best. Lepas berjalan lebih kurang 5 minit kami menuruni anak tangga menuju ke Kawah Putih. Dari jauh sudah kelihatan sebuah tasik yang seperti diliputi embun SubhanAllah cantiknya CANTIIIIIKKKKKK indahnya ciptaan Allah terkedu aku dan suami.


Kalau nak digambarkan dengan kata-kata memang terlalu banyak bahasa yang indah untuk diumpamakan tetapi berada di sana dan melihat sendiri, merasai sendiri keujudan tempat ini terlalu luarbiasa dan tidak ada tolok bandingannya. Walaupun Kawah Putih hanya sebuah kawah yang tercipta melalui tindakbalas semulajadi dan letusan gunung berapi (nature) tanpa ada architecture tetapi I tell you there is no comparison to it. Bila anda berdiri di atas pasir yang putih itu merenung jauh ke dalam kawah yang seperti diselaputi embun anda akan merasa apa yang kami rasa. Ia benar-benar seperti di awangan, seperti berpijak di atas awan, seperti berada di alam yang lain mungkin dunia kayangan atau alam khayalan tetapi this place is real it is exist it is KAWAH PUTIH. Sehingga ke saat ini aku masih merasakan perasaan itu perasaan seperti berada di dunia yang lain. Betapa besarnya kekuasan Allah, masihkah kita meragukan akan ke-Esaannya???



Disebabkan terlalu ‘in to it’ aku tidak peduli walaupun tidak memakai mask seolah-olah aku dipukau oleh persekitaranku. Perasaanku seperti dibuai-buai sehinggakan bau belerang yang begitu menusuk itu tidak kuhiraukan langsung. Aku terbatuk-batuk dan batukku semakin menjadi-jadi sehinggakan hubby ku naik risau melihat keadaanku dan dia berulangkali meminta aku memakai mask. Tapi entah kenapa aku seperti berada diduniaku sendiri seolah-olah I was blend with the place. I can hear a beautiful music and strange song from far away dan aku langsung tidak memakai mask sebaliknya asyik berposing mengambil gambar.



Hubby pula dah pening walaupun dia memakai mask tetapi masih melayan karenah aku yang belum puas bergambar. Mungkin kerana aku terlalu mengikut perasaan excited sampai terbawa-bawa dan menjadi lalai tidak memikirkan keselamatan atau mendengar nasihat my hubby untuk memakai mask itu. Tengoklah gambar-gambar hubby dan gambar kitorang yang banyak ni. 



Sebenarnya aku memang ada merasakan satu perasaan yang pelik seperti ada sesuatu yang berada dekat denganku sesuatu yang really capture my attention from within but honestly I don’t know what it is and it’s hard to explain. Tapi Alhamdulillah aku masih sedar that there is something unexplainable going on mungkin kerana dalam beg sandangku ada Surah Yassin. I try to get back my conscience by keep on saying ‘Allahuakbar’ dan akhirnya aku seperti tersentak. Rupanya hubby dah banyak kali cuba membawaku keluar dari tempat tu. Kami pun mengorak langkah meninggalkan Kawah Putih dengan tanda tanya dibenakku yang masih memikirkan misteri apa yang berlaku padaku tadi. Kejadian ini tidak kuceritakan pada hubby kerana tidak mahu dia merasa risau.


Keluar dari kawah putih kami singgah di kawasan ruang legar (open area) untuk mengambil gambar dan membaca tentang lagenda Kawah Putih. Rupanya menurut kepercayaan masyarakat setempat dipercayai di Kawah Putih ini terdapatnya roh para leluhur zaman dahulu kala. Hmmmm naik bulu roma aku sekejap…seraaaaaaam!!!


Kami juga sempat lepak di Saung Kecapi sambil mendengar alunan muzik dan lagu keroncong Sunda dari seorang seniman jalanan yang kudung kedua belah kakinya. Betapa besarnya nikmat yang Allah berikan kepada kita yang sihat, sempurna tubuh badan namun kita selalu tidak bersyukur, malas berusaha dan sentiasa mengambil mudah akan setiap perkara. Tetapi mereka yang kurang bernasib baik menerima nasib malang mereka dengan redha malah tekun berusaha mencari rezeki dan tidak berputus asa. Mereka juga tidak mengharapkan belas simpati semata-mata sebaliknya tekun berusaha mencari rezeki dengan apa jua cara yang terkudrat oleh mereka. Jika kita meletakkan diri kita di tempat mereka bagaimana agaknya kita menerima kekurangan diri dan berhadapan dengan orang sekeliling? Mampukah kita bersikap terbuka dan redha seperti mereka tanpa ada rasa rendah diri atau malu mencari rezeki untuk meneruskan hidup walau sesusah manapun. Mampukah pemikiran kita seperti mereka yang tetap bersyukur dan menikmati hidup dengan sepenuh hati kerana semuanya adalah pemberian Allah yang wajib kita syukuri?.

Satu pengalaman dan pengajaran yang cukup besar buatku. Another beautiful place with beautiful memories and beautiful people, all are gifted with talent and strength that we might never imagine to discover it from anyone we know or any place we have been. 
Kawah Putih….I fall in love with you….uppsss hampir lupa, sewa payung dikenakan Rp10,000 (B$1.08/RM2.85) dan terdapat juga jurugambar yang menawarkan khidmat photographer dengan caj yang agak murah, cuma Rp10,000 (B$1.08/RM2.85) beserta gambar siap ukuran 3R. Lagi satu di bahagian bawah (tempat membeli tiket masuk) ada banyak gerai-gerai yang menjual makanan dan souvenir. Kami sempat membeli sepaket strawberi tapi tak habispun kami makan membazir jak.

Gambar yang diambil oleh photographer di Kawah Putih Rp10,000 sekeping Murah Cukup Murah

Harga sepaket kecil Rp5,000 (B$0.54/RM1.43) yang besar tu Rp50,000 (B$5.43/RM14.34)
Yang ini pula belerang. Harga sepaket Rp5,000 saja (B$0.54/RM1.40). Sebenarnya kitorang ada beli belerang ni sepaket tetapi kitorang tinggalkan di hotel sebab takut nanti masalah di airport cos bungkusan ni macam drug, kami takut nanti kena tahan masa di airport jadi hal pula hehehe 


Tips Melancong 9 : Sekiranya anda melawat ke tempat-tempat yang jauh di pedalaman atau didalam hutan atau tempat-tempat yang terpencil, jangan lupa membaca 'pendinding'(ayat Al-Quran) atau setakat Bismillahirrahmanirrahim pun sudah memadai. Banyakkan juga istighfar.


BACA SAMBUNGAN DI SINI: BANDUNG DAY 3 - PART 2


8 comments:

  1. PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

    Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

    Salam kenal dari kami, Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport.
    Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insha Alloh, driver & tour guide kami yang profesional santun dan peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat kawasan Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

    Special offer 2015... Jom tempah transport murah kat Bandung jer .

    Rate per Kereta per Day :

    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 400.000 or RM 115

    # Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 550.000 or RM 160

    # Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 650.000 or RM 185

    # Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

    # Toyota Hiace commuter (12 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

    *Masa sewa 14 jam/hari (8am to 10pm)
    *Include : fuel, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
    *Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

    Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps.

    Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

    Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email : bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam uolllssss

      Jom Semua Bercuti Kat Bandung
      Promote Promote Special Offer nihhh
      Harga Runtuh Seruntuh Runtuh Nye
      murah nye sampaiii pengsan ni.

      Harga kasih sayang jer Hanya 220rm per person

      pakej bronze (hotel,buffe breakfast and transport) at bandung

      butiran perjalanan
      Day 1 
      > airport bandung
      >Pasar Baru membeli belah 
      >lunch at kampium bistro
      >Toko Tiga (Branded Jeans)
      >depasion factory outlet kain potong
      >rumah kain dan telekung
      >Factory Outlet At Jalan Riau and dago
      >dinner at iga dan ayam bakar wong solo

      Day 2
      >Gunung Tangkuban Parahu
      >floating market
      >lunch at kopi luwak caffe 
      >wisata naik kuda deranch
      >Strawberry and tea park 
      >Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre & factory outlet
      >dinner at kedai makan balacan

      day 3
      >kawah putih crater or trans studio bandung (pilih salah satu jer)
      >lunch at rumah makan padang simpang raya
      >cibaduyut street area barangan kulit
      >paris van java shopping mall
      > Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda>
      >dinner at ikan bakar pa chimet

      Day4
      >check out hotel bandung
      >Airport transfer

      term and condition

      *total rate nye per person adalah
      375rm per person if 2 person
      330rm per person if 3 person
      285rm per person if 4 person
      250rm per person if 5 person
      235rm per person if 6 person
      230rm per person if 7 person
      225rm per person if 8 person
      220rm per peraon if 9 person

      *rate included transportation type kereta is toyota avanza or suzuki apv (petrol,parking,pemandu,kereta dan high way tiket)

      *1 room dimuat 2 person tak dijoin so selesa sangat, semasa 4day 3night included buffet breakfast. hotel kat bandung adalah vio hotel or summit siliwangi hotel or zodiak hotel or dpalma hotel

      *rate is not included lunch and dinner

      *rate is not included entrance fee per kereta and entrance fee per person at tempat lawatan dengan itenerary

      *no hidends charge

      whatapps or email laju-laju : 

      +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

      +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

      +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

      email : ahmadalifabandungtour@gmail.com

      Delete
  2. sallam..
    Tuan/Puan..

    Kami dari BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT
    menawarkan sewa kereta murah dan service ok!
    untuk melancong di bandung dan di jakarta..
    kami juga memiliki driver yang berpengalaman di bidang pelancongan,
    dan kami juga menjamin ke selesaan kereta nya..
    harga kereta yang kami tawarkan :

    -toyota avanza
    -suzuki APV
    -daihatsu luxio
    -suzuki ertiga
    -kijang inova
    -KIA Pregio
    -toyota HIACE
    -KIA Pregio
    -ALPHARD
    -HYUNDAI H1
    -isuzu ELF (15 seat)
    -isuzu ELF (19 seat)
    -mini bas (25 seat)
    -medium bas (35 seat)
    -big bas (45 seat)

    Harga dijamin berpatutan dan jimat tentu dengan service yg tetap memuaskan hati..

    harga kereta tersebut sudah termasuk :
    -minyak/petrol
    -parking
    -tol
    -driver meal
    Per hari nye kereta boleh guna dari pukul 08AM hingga 10PM

    kami juga menyediakan pakej hotel + transport seperti :
    3D2N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    4D3N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    5D4N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)
    **jangan ter agak-agak bila Tuan/Puan menginginkan pakej yang sesuai bajet..

    Group yang telah kami layani adalah dari :
    - Kelab Proton Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - UITM Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - TV3 Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - rombongan group shopping dari Brunei Darusallam (boleh tengok tak FB)
    - etc

    Service inshaAllah memuaskan, sila tengok pelbagai testimoni2 dari bermacam client kami dalam halaman facebook kami

    hotel yang kami sediakan ada option 2 star/3 star/4 star bergantung sesuai keinginan, semua type hotel confirm with free breakfast buffet, wifi dan facility hotel lain nye

    "YOUR COMFORT AND YOUR SATISFACTION IS OUR TRADITION"

    Sila lawari TIPS BERCUTI JIMAT KAT BANDUNG, GARUT, BOGOR DAN JAKARTA

    untuk mengenai pakej selengkap nya,Tuan/Puan boleh hubungi kami kat :

    whatsapp : +62 83821789103
    call : +62 8812057848
    email : bandungamanahtour@yahoo.com
    FB page : BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT

    ReplyDelete
  3. SEWA KERETA MURAH BANDUNG

    JOM JOM BAGI MURAH

    Assalamualaikum Tuan/ Puan

    Mohon maaf jika mengganggu Blog Anda

    Perkenalkan kami dari ADELTRANS 81 Bandung Tour & Transport.
    Sebuah Compeny Sewa Kereta Murah Bandung yang memberikan perkhidmatan tour di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insya Allah, driver & tour guide kami yang profesional santun, peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kawasan Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

    Joom tempah Sewa Kerata Murah ADELTRANS 81 Bandung :

    Rate per Kereta per Day :
    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 350.000

    # Toyota Innova (7 seat) / KIA Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 500.000

    # Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 625.000

    # Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)
    Rate: IDR 800.000

    # Toyota Hiace commuter (12 seat)
    Rate: IDR 825.000

    HARGA SUDAH TERMASUK:
    @ kereta
    @ Petrol
    @ Parking
    @ Driver
    @ FREE DRINK DALAM KERETA

    #UNTUK PICK UP JAKARTA HARGA BEZA#
    SILA CALL COMPENY ADELTRANS 81:
    Call :+6281572435003
    WA :+6281910422636
    WA :+6281809692300
    Email :ADELTRANS81@GMAIL.COM

    Semoga Info Sewa Kereta Murah ADELTRANS 81 Dapat bermanfaat bagi Tuan/Puan yang ingin bercadang cuti di Bandung OR Jakarta
    #JOMSHOPINGBANDUNG
    #JOMMELAWATBANDUNG
    #JOMCUTIBANDUNG

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  4. Salam uolllssss

    Jom Semua Bercuti Kat Bandung
    Promote Promote Special Offer nihhh
    Harga Runtuh Seruntuh Runtuh Nye
    murah nye sampaiii pengsan ni.

    Harga kasih sayang jer Hanya 220rm per person

    pakej bronze (hotel,buffe breakfast and transport) at bandung

    butiran perjalanan
    Day 1 
    > airport bandung
    >Pasar Baru membeli belah 
    >lunch at kampium bistro
    >Toko Tiga (Branded Jeans)
    >depasion factory outlet kain potong
    >rumah kain dan telekung
    >Factory Outlet At Jalan Riau and dago
    >dinner at iga dan ayam bakar wong solo

    Day 2
    >Gunung Tangkuban Parahu
    >floating market
    >lunch at kopi luwak caffe 
    >wisata naik kuda deranch
    >Strawberry and tea park 
    >Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre & factory outlet
    >dinner at kedai makan balacan

    day 3
    >kawah putih crater or trans studio bandung (pilih salah satu jer)
    >lunch at rumah makan padang simpang raya
    >cibaduyut street area barangan kulit
    >paris van java shopping mall
    > Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda>
    >dinner at ikan bakar pa chimet

    Day4
    >check out hotel bandung
    >Airport transfer

    term and condition

    *total rate nye per person adalah
    375rm per person if 2 person
    330rm per person if 3 person
    285rm per person if 4 person
    250rm per person if 5 person
    235rm per person if 6 person
    230rm per person if 7 person
    225rm per person if 8 person
    220rm per peraon if 9 person

    *rate included transportation type kereta is toyota avanza or suzuki apv (petrol,parking,pemandu,kereta dan high way tiket)

    *1 room dimuat 2 person tak dijoin so selesa sangat, semasa 4day 3night included buffet breakfast. hotel kat bandung adalah vio hotel or summit siliwangi hotel or zodiak hotel or dpalma hotel

    *rate is not included lunch and dinner

    *rate is not included entrance fee per kereta and entrance fee per person at tempat lawatan dengan itenerary

    *no hidends charge

    whatapps or email laju-laju : 

    +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

    +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

    +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

    email : ahmadalifabandungtour@gmail.com

    ReplyDelete
  5. PROMOSI HEBAT HABIS2 SAN!!! 2016 PAKEJ HOTEL & TRANSPORT. Sudah bermulai!

    JOM TEMPAH LAJU2
    SESANGAT MURAAAAAAH
    6 orang dikira 230rm/pax sahaja

    included
    hotel sebilik 2 person (hotel kat town,free wifi,area pasar baru,senang pi mana sahaja)
    buffet breakfast
    transport lawatan (petrol,toll,parking,pemandu)

    excluded
    lunch & dinner
    tiket lawatan & flight

    kenapa ANDA harus harus memBELI dengan saya???
    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE
    +62 822 951 999 22
    +62 822 951 999 22
    +62 822 951 999 22

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete
  6. PROMOSI HEBAT HABIS2 SAN!!!
    Kereta sewa Bandung Murah jerr harga kasih sayang Sudah bermulai!

    JOM TEMPAH LAJU2
    SESANGAT MURAAAAAAH
    Cuti cuti Bandung with OMEGA JAYA TOUR

    ●7 seater 350.000,IDR/35sgd/106RM/Day

    ●11 - 14 seater 700.000, -IDR/70sgd/212RM/Day

    ●Toyota Commuter 15 seater exclusive car 800.000, -IDR/80sgd/243RM/Day

    ● Van 18 seater 850.000, -IDR/85sgd/258RM/Day

    Kereta included :
    ☆ Driver / Supir
    ☆ Fuel / Petrol / Minyak
    ☆ Tol / Highway ticket
    ☆ Parking charge
    ☆ Daily mineral water

    ■■ Bus charter
    • 31 Seater New jet bus
    • 47 Seater New jet bus
    • 59 Seater New jet bus

    Jom..arrange your Bandung holiday

    kenapa ANDA harus harus tempah order dengan saya???

    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE
    +62 822 951 999 22
    +62 822 951 999 22
    +62 822 951 999 22

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete
  7. Bismillah..
    Assalam / Salam sejahtera Tuan,puan,abang dan kakak.
    Jom gi bandung!! Habiskan masa terbaik tuan/puan abang dan kakak disini Kami bisa hantarkan untuk berpusing pusing dengan harga jimat dan service bintang 5 tuan/puan bisa bersenang senang menikmati cantik nya kota bandung. Sila hubungi IRDI TOUR BANDUNG berkenaan promosi percutian di Bandung,atau melayari
    Harga sewa Kereta per Day :

    # Suzuki APV/ Toyota Avanza/ Daihatsu Luxio/ Nissan Evalia [6-7 seat]
    Rate: IDR 350.000

    # Toyota Innova [8 seat]
    Rate: IDR 500.000

    # Kia Pergio [9-10 Seat]
    Rate: IDR 500.000

    # Coaster Isuzu Elf Short [11-12 seat]
    Rate: IDR 600.000

    # Coaster Isuzu Elf Long [19 seat]
    Rate: IDR 800.000

    # Toyota Hiace Commuter [15 seat]
    Rate: IDR 850.000

    *Include : Minyak, Parking fee, Tol, Driver, Drivel meal and kereta
    *Exclue : Entrance fee ke tempat-tempat Pelancongan untuk persons dan kereta.

    Untuk tempat lawatan boleh ikut tentatif program yang sudah di sediakan atau ikut plan sendiri.
    Harga yang kami tawarkan pun boleh kira jimat sangat dan berbaloi.
    Bila berminat boleh berurusan dengan saya melalui :
    Whatsapp : +6281214741600
    Whatsapp : +6281220477335
    FB Syarikat : Irdi wati
    Fanspage : IRDI TOUR BANDUNG
    Email : irditourbandung@gmail.com
    Website : www.keretamurahpelancongan.blogspot.com

    Dijamin Irdi Tour Bandung bagi harga sangat murah dan berpatutan serta layanan yang sangat baik Facebook Irdi tour Bandung amat mengalu-alukan kedatangan Tuan / Puan.
    Waalaikumussalam

    ReplyDelete