Thursday, March 5, 2015

Cuti-Cuti Cinta: Bandung Day 2 - Part 1 (Tangkuban Perahu) 9/02/2015

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Sambungan dari SINI

Keesokan harinya 9/02/2015 itinerary kami yang pertama ialah Gunung Tangkuban Perahu. Ianya merupakan sebuah gunung yang mempunyai lagenda tersendiri. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang lagenda tersebut silalah layari pautan ini LAGENDA

Bayaran masuk ke GTP adalah antara yang termahal. Menurut supir kami harga tiket telah dinaikkan baru-baru ini daripada Rp75,000 melonjak naik sehingga Rp250,000 (B$27.17/RM71.72) per orang bagi pelancong asing, hmmmm. Lagi satu bayaran parking untuk kereta sewa pun kita yang kena bayar Rp20,000 (B$2.17/RM5.73) Nasib baiklah teringin sangat ke sana kalau tidak rasa macam tak berbaloi.

Sebelum bertolak kami bersarapan dulu di Coffee House hotel. Alhamdulillah pilihan makanan yang disajikan bervariasi dan sedap dimakan.
Sarapan dulu sebelum jalan

Bubur ayam ni sangat sedap tau...
bubur nasi dihidang berasingan dengan sup ayam kemudian tambahkan condiments yang disediakan berasingan

Antara menu yang ada...nyum nyumm
Selesai bersarapan kamipun bertolak ke Gunung Tangkuban Perahu sekitar jam 8.30 pagi. Cuaca agak merisaukan kami kerana mendung dan ada tanda-tanda hujan akan turun. Menurut Mas Hendra jika hujan maka sangatlah rugi ke Gunung itu kerana kawah tidak akan kelihatan disebabkan kabus tebal dan masa akan disia-siakan kerana perjalanan ke sana mengambil masa 1-2 jam. Tapi kami tetap positif kerana memang Tangkuban Perahu adalah destinasi utama yang hendak kami lawati. Jadi perjalanan tetap diteruskan. Sepanjang perjalanan banyak perkara yang meninggalkan kesan di hati kami. Memang kehidupan warga di sini jauh berbeza dengan kehidupan di Brunei hatta di Malaysia. Rata-rata penduduk di sini berusaha keras untuk mencari rezeki dengan apa juga cara yang mereka mampu really adore their spirit and hardwork. Ada yang mencari rezeki dengan menjadi pegawai traffic tidak bertauliah, ada yang berjaja di tepi jalan, ada yang sambil berjalan kaki menjual barang-barang, ada yang membawa kereta kuda dan macam-macam lagi.

Mas Hendra memberitahu di sana tidak ada sistem hadlaju mahupun sistem jalanraya seperti kita di sini. Masing-masing dengan cara sendiri. Namun apa yang memeranjatkan ialah mereka saling memberi ruang untuk pemandu lain sama ada kereta, bas, van, motosikal atau kereta kuda sekalipun. Seolah-olah mereka saling memahami keperluan masing-masing untuk bergerak pantas atau lambat di jalan raya. Dan penggunaan hon memang perkara biasa di sana. Sedangkan kalau di sini apabila dihon pemandu lain akan marah kepada kita. Pada mulanya aku dan suami agak terperanjat dengan penjelasan Mas Hendra tetapi setelah melihat sendiri dan mengalami keadaan itu di sepanjang perjalanan kami hanya mendiamkan diri tanda faham. Kadang-kadang kita mengeluh merasa kehidupan kita sangat susah tapi sebenarnya di tempat lain seperti di Bandung ini terlalu ramai yang jauh lebih susah dari kita. Astaghfirullahalazim betapa mudahnya kita berkeluh-kesah dan selalu mempersoalkan nasib diri. Apapun memang rasa bersyukur kerana dilahirkan di bumi Malaysia dan sekarang menetap di Brunei bersama suami tercinta.

Jalan menuju ke Gunung Tangkuban Perahu ni agak tinggi juga. Yang lucunya semasa dalam perjalanan naik bukit tu sempat lagi kami dipintas oleh kereta kuda yang sarat dengan muatan hahaha.
Dipendekkan cerita kami sampai ke Gunung lebih kurang jam 10.00 pagi. Dan benarlah seperti yang diduga hujan turun sewaktu kami masih dalam perjalanan, ohhh cedey hatiku ini hisk hisk hisk. Chaiyo2x teruskan ekspedisi mari kita tawan Gunung Tangkuban Perahu cheeeewahhh hahahaa. Alhamdulillah sampai juga kami ke puncak Gunung. Belum sempat kenderaan kami parking berduyun-duyun penjual mengerumuni kereta kami ada yang membawa payung untuk disewa dan macam-macam barang jualan. Awal-awal lagi supir dah pesan kalau tak nak beli dicuekin saja (jangan layan). So kitorang pun confident tak melayan. Muka pun buat serius hahaha tapi dorang ni tak makan saman. Tak layan ke, muka serius ke, muka tebuan ke dorang still approach insist menjual barang-barang dorang tu. Yang paling tak menyenangkan dorang ikut ke mana saja kita pergi langsung tak ada privasi dan perasaan pun tak senang, geram dan rasa nak marahpun ada hohohoo....serius memang annoyinglah.

Disebabkan penjual-penjual ini jugalah kitorang tak dapat nak usha kedai-kedai yang jual souvenir di sekitar gunung ni sebab dorang tu asyik melekat mengekori ke mana kita pergi. Dah lah tu suka-suka hati bercakap bagi pihak kita aikhhh naik boring aku hahahaa sakit hati tau!!! Tapi dorang ni dengan baik hati akan tolong kita ambil gambar dah tu mcm pro macam-macam style dorang akan instruct dan tempat-tempat/angle yang menarik untuk shoot gambarpun dorang tahu. Tujuan dorang nak ambil hati kita supaya nanti kita beli barang-barang dorang tu. Tapi supir dah pesan sekali kita beli dengan seorang penjual yang lain-lain pun akan datang dan mereka akan terus-terusan memaksa kita untuk beli. Disebabkan itu kami langsung tidak membeli dari penjual-penjual ni. Tapi kami sempat juga beli beberapa helai T-shirt Tangkuban Perahu dari kedai souvenir dan aku dapat sehelai sweater yang comel yaiii sukanya aku.
Tu dia...dengan hujan yang berderaian romantik gitu ahakksss
SubhanAllah indahnya ciptaan Allah...speechless tengok ni di depan mata sangat-sangat cantik

Aiseeyyman posing lah si kawan ni hehehe
chaaaakkkk perasan comel lah tu huahuahua

Informasia kantora...kantor informasi lah

Antara souvenir yang dijual

Tu dia penjual yang di belakang tu ikut ke mana saja kami pergi. Yg lain-lain dah lebih dulu menunggu di bawah...grrhhhh

Setelah penat berjalan di sekitar kawasan Gunung kami pun duduk berehat sekejap. Tapi tak dapat berehatpun cos penjual-penjual tu pun ikut bersantai di sekeliling kami sambil siap suruh kami posing bagai tolong ambil gambar. Sebenarnya dalam hati kami masih mahu berlama-lama di sini tetapi situasi yang dicetuskan oleh penjual-penjual ini membantutkan hasrat kami. Adalah sangat tidak patut keadaan seperti ini dibiarkan berlaku di kawasan tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara khususnya yang mana para pelancong semestinya inginkan keselesaan, kebebasan dan privasi sendiri. Jika ada lain kali, kami mungkin akan berfikir panjang untuk kembali ke sini. Harga tiket masuk yang mahal sangat tidak berpatutan dengan keadaan persekitaran yang tidak memuaskan hati menjurus kepada sikap penjual-penjual itu. Kami memang tidak puas berada di sini tetapi apakan daya semakin lama kami menunggu semakin rimas kami rasakan.

Akhirnya kami pun meninggalkan Gunung Tangkuban Perahu dengan seribu satu macam perasaan. Iya bermacam-macam perasaan. Perasaan sedih kerana tidak puas berada di sana, perasaan serba salah kerana tidak membeli apa-apa dari penjual-penjual itu, perasaan geram, perasaan rimas, perasaan takut dan macam-macam lagi. Namun perasaan yang paling kuat menghantui aku adalah perasaan kagum terhadap keunikan dan keindahan ciptaan Allah S.W.T juga betapa hebatnya aturan yang Maha Esa kepada setiap manusia yang berbagai ragam dan cara. Yang pasti pengalaman berada di Gunung Tangkuban Perahu ini akan melekat di hati kami selamanya sebagai tanda kebesaran Allah dan kekuasaannya dalam mentadbir alam maya ini....SubhanAllah Maha Suci Allah....Alhamdulillah...Allahuakbar.


Tips Melancong 5 : Berhati-hati dengan penjual yang menjual barangan secara terbuka di mana-mana tempat yang kita lawati. Pastikan kita tahu bagaimana untuk mengelakkan diri dari ditipu dengan harga yang mahal. Kalau berminat untuk membeli terus sahaja tawar harga dalam kadar 70% kerana harga yang mereka kenakan memang tidak masuk akal (mahal).


BACA SAMBUNGAN DI SINI: BANDUNG DAY 2 - PART 2

3 comments:

  1. PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

    Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

    Salam kenal dari kami, Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport.
    Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insha Alloh, driver & tour guide kami yang profesional santun dan peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat kawasan Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

    Special offer 2015... Jom tempah transport murah kat Bandung jer .

    Rate per Kereta per Day :

    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 400.000 or RM 115

    # Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 550.000 or RM 160

    # Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 650.000 or RM 185

    # Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

    # Toyota Hiace commuter (12 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

    *Masa sewa 14 jam/hari (8am to 10pm)
    *Include : fuel, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
    *Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

    Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps.

    Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

    Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email : bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

    ReplyDelete
  2. sallam..
    Tuan/Puan..

    Kami dari BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT
    menawarkan sewa kereta murah dan service ok!
    untuk melancong di bandung dan di jakarta..
    kami juga memiliki driver yang berpengalaman di bidang pelancongan,
    dan kami juga menjamin ke selesaan kereta nya..
    harga kereta yang kami tawarkan :

    -toyota avanza
    -suzuki APV
    -daihatsu luxio
    -suzuki ertiga
    -kijang inova
    -KIA Pregio
    -toyota HIACE
    -KIA Pregio
    -ALPHARD
    -HYUNDAI H1
    -isuzu ELF (15 seat)
    -isuzu ELF (19 seat)
    -mini bas (25 seat)
    -medium bas (35 seat)
    -big bas (45 seat)

    Harga dijamin berpatutan dan jimat tentu dengan service yg tetap memuaskan hati..

    harga kereta tersebut sudah termasuk :
    -minyak/petrol
    -parking
    -tol
    -driver meal
    Per hari nye kereta boleh guna dari pukul 08AM hingga 10PM

    kami juga menyediakan pakej hotel + transport seperti :
    3D2N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    4D3N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    5D4N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)
    **jangan ter agak-agak bila Tuan/Puan menginginkan pakej yang sesuai bajet..

    Group yang telah kami layani adalah dari :
    - Kelab Proton Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - UITM Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - TV3 Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - rombongan group shopping dari Brunei Darusallam (boleh tengok tak FB)
    - etc

    Service inshaAllah memuaskan, sila tengok pelbagai testimoni2 dari bermacam client kami dalam halaman facebook kami

    hotel yang kami sediakan ada option 2 star/3 star/4 star bergantung sesuai keinginan, semua type hotel confirm with free breakfast buffet, wifi dan facility hotel lain nye

    "YOUR COMFORT AND YOUR SATISFACTION IS OUR TRADITION"

    Sila lawari TIPS BERCUTI JIMAT KAT BANDUNG, GARUT, BOGOR DAN JAKARTA

    untuk mengenai pakej selengkap nya,Tuan/Puan boleh hubungi kami kat :

    whatsapp : +62 83821789103
    call : +62 8812057848
    email : touramanahbandung@yahoo.com
    FB page : BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT

    ReplyDelete
  3. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN, DAN PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

    SERVICES TERMASUK :
    1. TRANSPORT
    2. PEMANDU PELANCONGAN
    3. HOTEL 3 BINTANG
    4. BREAKFAST 3X
    5. MAKAN TENGAH HARI 3X
    6. DINNER 3X
    7. SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    8. KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    9. MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA HUBUNGI DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : TIARATOURSINDONESIA@GMAIL.COM.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL


    ReplyDelete