Wednesday, May 20, 2015

Pindah Rumah

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.
 
1 Mei 2015 yang lalu, aku dan hubby start tinggal menyewa. Sebelum ni kitorang tinggal dengan mertua. Kitorang suka dan happy tinggal bersama mertua tetapi kitorang rasa dah sampai masanya kitorang berdikari. Lagipun keluargaku dari KK, emak dan adik beradikku nak datang kononnya nak beraya di Brunei tahun ni. Mudah-mudahan umur panjang, ada rezeki untuk berkumpul bersama-sama keluarga. Sebenarnya tahun ni giliran kitorang beraya di Brunei. Jadi kalau keluarga dari KK datang tentulah lebih meriah dan seronok Raya kami tahun ni. Hmmm puasa pun belum dah sibuk cakap pasal raya no good ehhh! Alhamdulillah aku tak ada hutang puasa. Puasa tahun lepas dah siap ganti pun. Ramadhan adalah bulan yang aku tunggu-tunggu kerana aku sangat seronok Terawih di Masjid dan dibulan Ramadhan seolah-olah ada 'Nur' yang datang pada diri kita untuk bersikap lebih baik, beramal dan memperbanyakkan ibadat. Inilah salah satu keistimewaan bulan Ramadhan, ia menyucikan jiwa dan nurani kita, lebih-lebih lagi jika kita benar-benar menghayatinya dan mengharapkan pengampunan serta redha Allah. Aikkhhh keluar tajuk pula aku ni hohoho....
 
Hubby ada membuat permohonan rumah Skim Perumahan Negara (RPN) tetapi kami masih didalam senarai menunggu dan difahamkan list menunggu masih panjang. Jadi sementara menunggu giliran kami mendapat rumah RPN tu, kami decide untuk menyewa. Rumah yang kami sewa ni kecil sahaja, 3 bilik dan 2 tandas sesuailah untuk kami yang hanya berdua ini.

Our small Home Sweet Home
Inilah rumah sewa kitorang tu. Oklah kan yang penting ada rumah untuk tempat berlindung dan berehat. Lagipun kitorang berdua saja. Aku yang paling excited pasal pindah rumah ni. Kalau boleh semuanya aku nak settle dalam masa sehari (melampaukan) hahahaa. Dah lah masa kitorang nak berpindah ni aku tak berapa nak sihat, masih demam, batuk dan selesma (yang at last turn out to be pregnancy symptom ALHAMDULILLAH). Jadi bab angkat-angkat barang memang aku surrender nak mengemaspun tak larat. Hasilnya barang-barang kitorang just lambakkan dalam semua bilik, penuh 3 bilik dengan barang-barang kitorang yang sampai hari ini (dah tinggal 20 hari) masih dalam kotak belum dikemaskan kerana aku tak larat (bawaan morning sickness). Sebenarnya aku nak kemas tapi hubby tak bagi, dia risau aku penat takut effect kat kandungan pula. Aku pun ikut jak lah cakap hubby lagipun ini first pregnancy aku dan kami sangat-sangat mengharapkan kehadiran ahli baru dalam hidup kami (4 tahun menunggu dan berusaha) jadi memang patutlah dan seharusnya kami lebih berhati-hati.

Yang membuatkan aku 'jatuh cinta' dengan rumah ni adalah dapurnya. Maklumlah aku ni kan suka memasak cheewahh. Dapurnya agak luas dan menepati citarasa aku.

Inilah gambar dapur...cantikkan hiiyyy

Baru-baru ini adik beradik hubby datang ke rumah (bedudun dalam bahasa Kedayan, Brunei). Ruang tamu kitorang memang kecil jadi baru adik-beradik hubby dan anak-anak buah kitorangpun dah crowded and packed. Bayangkan kalau keluarga besar aku datang dari KK memang jadi 'sardin dalam tin' lah nampaknya hahahaha. Apapun seronok berkumpul ramai-ramai dan makan sama-sama. Anak-anak buah kitorangpun enjoy sakan dan ada yang nak bermalam di rumah, siap booking bilik dan kemaskan katil, bentangkan cadar dan selimut so cute hehehe.


Mesyuarat tergempar (bincang pasal bbq ke) hehehe


My adik-adik ipar & anak2 buah


kesian duduk atas lantai...sejuk tu


baby fruit Wisya


Takoyaki in da house


Nampak tu baby Fateha pun lapar hehehe


Santai

Tengoklah gambar-gambar kat atas ni bestkan? Walaupun sempit, tak cukup tempat duduk tapi dorang semua ni santai dan sporting. Bruneian culture is really inspiring especially the family bonding. Di sini ikatan kekeluargaan sangat dititikberatkan dan kanak-kanak diajar dari kecil untuk sentiasa bergaul rapat dengan ahli keluarga serta saudara mara terdekat. Ini memang satu budaya yang sangat bagus dan dapat memupuk nilai-nilai kekeluargaan yang baik dalam diri seseorang. Tidak hairanlah jika mereka selalu sepakat dalam apa jua aktiviti kekeluargaan dan sentiasa mengatur masa untuk berkumpul bersama. Berbeza dengan aku, kami sekeluarga jarang berkumpul. Masing-masing dengan urusan sendiri kerana telah berkeluarga dan tinggal berasingan. Kami hanya akan berkumpul apabila ada majlis atau acara-acara tertentu. Tapi bukan bermakna ikatan kekeluargaan itu longgar cuma kami jarang menghabiskan masa bersama-sama. Mungkin juga kerana kekangan waktu, jarak dan faktor-faktor lain seperti lebih inginkan privasi untuk diri sendiri dan keluarga. Masing-masing ada cara tersendiri untuk mentadbir keluarga. Bagi aku yang paling penting adalah menghormati antara satu sama lain dan memahami kehendak serta keperluan orang lain kerana apa yang kita suka belum tentu disukai orang lain jadi setiap orang berhak memilih corak kehidupan untuk dijalani. Namun jangan sampai meminggirkan keluarga kerana tanpa mereka siapalah kita. 
 
 
 
 
 

2 comments: