Tuesday, April 5, 2016

My Atkins DIET (Re-STARTED)

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Today aku nak tulis pasal diet. Ada sebabnya kenapa aku nak masukkan entri tentang diet ni di blog Duniaku @ My World ni. Tujuan utama aku adalah untuk memberikan peringatan pada diri sendiri (self reminder). Mudah-mudahan kali ni diet aku benar-benar berjaya dan bukannya diet yoyo atau poyo atau cakap-cakap kosong mula-mula OK lama-lama KO ehehehe. Serius aku ni dah banyak kali berpuluh-puluh kali cuba hendak berdiet. Target aku nak kurus untuk kesihatan sebab aku ni muda-muda dah macam-macam penyakit timbul. Selain obesiti dan arthritis aku sudah mulai diintai encik diabetes. Apa tidaknya pemakanan tak mahu control asyik mencekik mentekedarah ahahahaa makan nasi 2-3 pinggan wooohhoooo mengalahkan anak jin huahuahua macamlah tahu anak jin makan berapa banyak kan kesian anak jin entah-entah anak jin makan sikit jak hohoooo.

OK back to my Atkins Diet......Apakah itu diet Atkins/Atkins Diet?
Diet Atkins ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr. Robert C. Atkins bagi membantu seseorang individu untuk mengurangkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat (carbohydrate) dan lemak di dalam badan. Dengan mengurangkan dan menghadkan makanan berkarbohidrat seperti nasi, mee, kentang dan gula, badan akan mula membakar lemak sebagai bahan api. Ini bererti berat badan kita akan mula menyusut. So tak boleh makan nasi, mee, mihun dan yang sewaktu dengannya, roti, buah dan apa sahaja makanan yang mengandungi karbohirat tinggi. Same goes to sugar, apa-apa makanan dan minuman yang bergula mesti dihindari. Kita hanya boleh makan makanan yang berprotein tinggi seperti telur, ayam, daging, ikan, udang, ketam (seafood) dan sayuran hijau.

Makan seperti biasa 3 hidangan utama (breakfast, lunch & dinner) dan 2 hidangan sampingan (10 a.m tea break & 3 p.m afternoon tea). But bear in mind untuk karbohidrat cuma dibenarkan mengambil 20g sehari sahaja huhuuu can you imagine??? Minuman pula hendaklah tanpa gula so tahan jak lah minum kopi kosong. Minum green tea pun boleh but no sugar pleaseeeee! Actually sebelum ni aku dah pernah cuba Atkins, sekali hujung tahun 2014. Masa tu memang semangat membara berkobar-kobar macam nak berperang melawan penjajah hahaha. And I did it miraculously successful from 85kg I managed to reduce my weight to 68kg. Bayangkan hilang 17kg siapa yang tak happy kan even though 68kg tu masih jauh dari my ideal weight 58kg means 10 more kgs to go but the satisfaction of losing weight without any drugs or medicine is beyond expectation.

Alkisahnya aku pergi bercuti ke Bandung awal tahun 2015 dan punah ranahlah diet Atkins aku selama berada di sana. Kerja aku makan makan makan. Makanan di Bandung memang heavenly super delicious sampaikan berguguran iman aku hahaha. Balik dari bercuti tu berat aku dah naik 2kg. Konon-konon nak sambung balik Atkins tapi masih tak konsisten still makan nasi dan karbohirat yang lain. Lepas sebulan tu berat naik lagi ke 72kg OMG barulah menggelabah. So aku bulatkan tekad untuk berAtkins semula tapi tup tup awal Mei 2015 tu aku dapat berita yang tersangat membahagiakan bahawa diri ini sedang berbadan dua. Ya Allah berita yang selama ini ditunggu-tunggu 4 tahun me and hubby menanti. Alhamdulillah syukur segala puji bagiMu Ya Allah terima kasih ya Allah. 

So...because I'm pregnant forget about Atkins Diet or any other diet or whatsoever diet hehehe. Waktu itu aku cuma fokuskan pada kandunganku sahaja. For the record I gained as much as 18kg during my pregnancy uupppsss terlebih sudah dan selain menjadi Mak Buyung yang gemilang dan terbilang aku juga mendapat title GDM (diabetes semasa mengandung). Nasib baiklah selepas bersalin GDM ni hilang syukur alhamdulillah tapi aku masih berisiko tinggi untuk menghidap diabetes tahap 2 nauzubillah minta dijauhkan Allah Aamiin. Selepas habis pantang berat aku turun dan dapatlah semula berat semasa awal-awal mengandung 75kg. Ya inilah beratku sekarang. After 3 months aku bertekad untuk kembali kepada Atkins. Semangat berkobar-kobar seperti dahulu malah lebih membara kerana aku perlu sihat demi si kecil babyku dan encik suami yang ketika ini juga makin gemilang ke arah menjadi Pak Buyung hahahaa jangan marah sayang gurau je hehehe.

90kg (9 months preggy)
current weight 75kg

One thing yang aku perasan bila badan kita gemuk kita akan kelihatan lebih rendah daripada tinggi sebenar kita. Hmmmm dahlah pendek bertambah pendek pula tapi pendek-pendekpun comel kan kan kan ahaaakss! 

Well I officially re-started my Atkins Diet on 1st April 2016. It's not April Fool yaa....not a joke!!! Inilah menu pertama Atkins aku my breakfast, sayur brokoli tumis dengan telur nyum nyum yummy.

Looks yummy right

BTW berat aku sebelum re-start Atkins adalah 75kg. According to My Atkins Diet Weight Loss Goals, I have to reduce 15.4kg mak aiiii banyaknya nak kena buang fuuhhh gus semangat hahaha.

OK setakat ini saja dulu tentang Atkins. Nanti aku update lagi bila dah kurus (chehhh confident konon hahaha) maybe after 1 month let see how many kgs I lost or I gain??? No No No.....



3 comments:

  1. Waaa..sy pun mau try oww diet mcm anti..anti kongsi bha menu maknan lg

    ReplyDelete
  2. Waaa..sy pun mau try oww diet mcm anti..anti kongsi bha menu maknan lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. bah ok nanti anti tulis pasal menu makanan jgn lupa rajin2 baca blog anti hehehee

      Delete