Tuesday, April 26, 2016

Cuti-Cuti Cinta: Kundasang Part 1 (Perjalanan)-Rumah Terbalik Borneo

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Ini adalah throwback  Cuti-Cuti Cinta kitorang tahun 2013. Hahahaaa dah jadi pekasampun tapi aku tetap nak coretkan dalam blog aku ni. Kitorang pergi bercuti tu semasa Raya 2013 dalam bulan Ogos. Ingat-ingat lupa cos dah 2 tahun lebih lamanya hehehe. Sebenarnya bukan tujuan kami bercuti semata-mata tapi memang kami balik beraya di kampung halamanku, Kampung Kebayau Telipok Kota Kinabalu Sabah. Jadi sambil beraya tu kamipun Cuti-Cuti Cinta ke Kundasang, menginap di Mount Kinabalu Heritage Resort & Spa. Untuk info lebih lanjut tentang hotel ni boleh klik website INI 

Dah lupa the exact date kitorang pergi tu. As I said ingat-ingat lupa dah lama huhuuuu. Tapi kami bertolak awal pagi sebab nak sampai awal di sana dan nak singgah banyak tempat cuci mata. Tempat persinggahan kami yang pertama ialah Rumah Terbalik Borneo Klik DiSini yang terletak di tepi jalan di kawasan Tamparuli. Jalan ni memang akan dilalui kalau hendak menuju ke Kundasang. Kecil saja kawasan Rumah Terbalik ni tapi memang teruja melihat rumah terbalik di depan mata, peningpun ada melihat semua barang-barang upside down.




Masa kitorang pergi tu tiket berharga $10 seorang tak tahulah pula kalau dah naik harga. Aku rasa harga ni pun agak mahal sebab tak boleh mengambil gambar didalam rumah terbalik tu. Nasib baiklah di luar rumah dibolehkan kalau tidak memang tak ada maknanya hahahaa. Jangan nak gatal-gatal tangan curi-curi ambil gambar dalam rumah. Sekeping gambar akan dikenakan denda RM100 dan gambarpun akan dipadamkan. Dah lah kena denda gambarpun tak dapat kan ke buang masa dan tenaga tu so janganlah nak keras kepala pula yeeee orang dah larang tu ikut jak lah hohoho.



Tak adalah best manapun masuk rumah terbalik ni, rumahnya kecil sahaja dan tak banyak elemen menarik di dalam melainkan semua barang-barang disusun terbalik. Aku suka dengan material kayu yang digunakan untuk membuat rumah terbalik ni. For me it's a traditional look I like. OK lah malas nak cerita banyak (well tak ada bendapun yang dapat diceritakan tentang rumah terbalik ni except semua terbalik) so aku belanja gambar-gambar kitorang posing bagai ni biar terbeliak mata hahaha.


Nak masuk beratur yeee adik-adik

Sebelum masuk rumah kena palu gong ni dulu (Minta izin Tuan Rumah)

Haaa ni lah display yang dapat dicapture sebelum masuk
Rumah Terbalik Borneo (Gambar dari luar saja)

Buat-buat terkejut hahaha

Si Badang

Hahaha nak bunuh diri ke minta hempap kereta???



 


 

Semangatnya posing hahahaa







Yang ni dalam souvenir shop

Kami beli T-Shirt ni Yaaiii I like (Harganya dah lupa)

Setakat itu saja cerita persinggahan pertama kami di Rumah Terbalik. Untuk pengetahuan umum, di kawasan Rumah Terbalik ni juga ada restoran Mango Garden Restaurant jadi tak susah kalau nak makan. Harga makananpun berpatutan tak adalah cekik darahpun hehehe. Sebagai orang jati Sabah aku tumpang bangga dengan Rumah Terbalik ni. Walaupun kawasannya tak luas, rumah yang terbalikpun cuma satu, tak boleh bergambar di dalam tapi at least owner tempat ni berpandangan jauh, kreatif dan mampu menarik pelancong untuk datang ke Sabah. Memang respect and salute. Tak kisahlah tujuannya nak mengaut keuntungan semata-mata atau tidak tapi sekurang-kurangnya secara tak langsung dapat mencetuskan kegembiraan dan senyuman pada orang-orang yang datang melawat. At least dia ada Rumah Terbalik....Kau ada????


BACA SAMBUNGAN DI SINI


No comments:

Post a Comment