Monday, March 16, 2015

Cuti-Cuti Cinta: Jakarta Day 1 - Part 2 (Hotel) 13/02/2015

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Sambungan dari SINI

Daripada Stesen Gambir Jakarta kami menuju ke hotel menaiki teksi Silver Bird. Kami stay di hotel ni ARTOTEL. Dah survey awal, kami pilih hotel ni disebabkan keunikannya yang menampilkan konsep art didalam hiasan dalaman dan lanskap hotel. Bilik-bilik yang disediakan pula berkonsepkan studio dengan pelbagai art yang unik. Kami sampai sekitar jam 3 petang. Bayaran untuk 2 malam ialah Rp1,520,000 (B$162/RM421.20).
Kecil saja hotelnya tapi da boom malatop!!!
Menunggu nak check-in
Kitorang dah booking awal hotel , our special request double bed and non-smoking floor tapi sangat mengecewakan kerana kami diberi bilik area smoking floor pula. Bilik yang diberikan pula sangat berbau asap rokok sehinggakan aku tak dapat bernafas (sesak nafas) mungkin orang yang stay dibilik ni baharu saja check-out. Pada mulanya kami tidak dimaklumkan bahawa bilik ini dibahagian smoking. Bilik ni memang cantik tapi kami tak tahan dengan bau rokok yang sangat kuat. Jadi kamipun complaint dan minta untuk ditukar bilik.
Inilah bilik first kitorang cantik tapi bau rokok (can't stand it)
Menurut penyambut tetamu, bilik non-smoking double bed mereka penuh kerana ada delegasi dari Jepun dan setakat ini hanya ada bilik twin bed sahaja. Disebabkan kami hanya bermalam disini untuk 2 malam dan tidak dapat tolerate dengan bau rokok itu kami pun agree ambil twin bed. So terpaksalah kami tidur separately untuk 2 malam sob sob. Dalam hati ada perasaan geram dan tidak puas hati kerana kami telah menempah awal 2 bulan sebelum bercuti ke sini tetapi tak ada guna kami argue kerana itu tidak akan menyelesaikan apa-apa sebaliknya akan merosakkan mood kami pula.
Bilik Twin Bed....huarggghhh (sedih tau)
Sebenarnya aku plan untuk berjalan-jalan ke Monas dan Masjid Istiqlal atau Taman Mini tetapi seperti tidak cukup masa dan kami agak letih. Jadi kami memutuskan untuk berehat di hotel saja. Lagipun sudah 5 hari kami berjalan sakan di Bandung. Mungkin ada baiknya kami berehat untuk malam ini. Tetapi kami ada keluar sekejap melihat-lihat di sekitar kawasan hotel. Di seberang hotel kami tu ialah Kompleks Membeli Belah Sarinah. Kami sempat masuk ke sana tetapi hanya di ground floor sahaja kerana kami tidak berniat membeli apa-apa.


Kami mencari tempat untuk makan malam. Akhirnya kami memutuskan untuk berjalan di luar dan mencari restoran. Kemudian kami ternampak restoran padang ni.
Restoran Salero Jumbo....cantik
Hidangan masakan Padang memang superb. Kelazatannya sukar untuk ditandingi sama seperti masakan Sunda. Tetapi masakan Padang disajikan secara berhidang, semua jenis lauk dihamparkan di atas meja. Kita boleh pilih yang mana kita suka dan hanya akan dicaj bagi makanan-makanan yang kita makan sahaja. Jadi pastikan kita menyentuh atau mengambil makanan yang kita inginkan sahaja kerana walaupun mencuba secubit tetap akan dikira sepiring.

Tengok tu berselera hubby makan

Semua sedap...bukan setakat sedap tapi sangat-sangat tersangatlah sedap...thumbs up!!!
Alhamdulillah kenyang, makanan sangat-sangat sedap cukup puas hati tapi.....tapi.....tapi....tapi punyalah MAHAL cekik darah wooo nak pengsan aku dengar harganya grrhhhhh. Kitorang kena lebih dari Rp500,000 (B$55/RM143) terkejut beruk kami. Di Brunei dan Malaysia tak pernah lagi makan sampai mahal macam ni. Kitorang makan Sushi yang agak mahal harga menunya pun tak sampai B$40 untuk kami berdua. Jadi ini memang kategori terlajak mahal bagi kami. Bukannya kami makan semua lauk pauk tu kitorang just makan 2-3 jenis saja. Kalau nak tahu makanan dalam piring kecil tu dorang terus kira X 2 walaupun isi dalamnya ciput. Ikan seekor tu pun boleh kira X 2 adakah patut huhhh nasib baik tempat orang tak nak cari pasal kalau di tempat sendiri memang dah buat hal dah huahuahuaa (cakap jak lebih tapi tak buatpun) huhuhuuu. Berasap juga telinga ni sekejap gara-gara tak puas hati tapi apa boleh buat terpaksa sabar (muka dah berubah warna hijau macam nak tukar jadi hulk) hahahaa. Tak baik marah-marah kan itu rezeki dah makanpun masuk dalam perut. Hmmm patutlah kedai tu kosong tak ada pelanggan selain kami, rupa-rupanya harga makanannya sangat mahal. Lain kali dah tau trick kalau kedai makan tu kosong means mahal atau tak sedap hehehe.

Lepas kena pau tu (makan mahal), kitorang terus balik ke hotel (hilang selera nak jalan-jalan) hahahaa kesian. Then kitorang lepak dalam bilik saja sambil tengok TV dan last-last ZZZ (2 twin bed yang cinonet bagi kami yang saiz XXL ni...so tidur asing-asinglah huaarrgghh)...kesian deh lo! Good Night!!!


Tips Melancong 17 : Pastikan anda mengasingkan duit untuk bayaran hotel sekiranya anda tidak membayar dengan credit card. Biasanya bayaran hotel perlu dijelaskan sepenuhnya ketika check-in.


BACA SAMBUNGAN DI SINI: JAKARTA DAY 2 - TAMAN MINI

2 comments:

  1. sallam..
    Tuan/Puan..

    Kami dari BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT
    menawarkan sewa kereta murah dan service ok!
    untuk melancong di bandung dan di jakarta..
    kami juga memiliki driver yang berpengalaman di bidang pelancongan,
    dan kami juga menjamin ke selesaan kereta nya..
    harga kereta yang kami tawarkan :

    -toyota avanza
    -suzuki APV
    -daihatsu luxio
    -suzuki ertiga
    -kijang inova
    -KIA Pregio
    -toyota HIACE
    -KIA Pregio
    -ALPHARD
    -HYUNDAI H1
    -isuzu ELF (15 seat)
    -isuzu ELF (19 seat)
    -mini bas (25 seat)
    -medium bas (35 seat)
    -big bas (45 seat)

    Harga dijamin berpatutan dan jimat tentu dengan service yg tetap memuaskan hati..

    harga kereta tersebut sudah termasuk :
    -minyak/petrol
    -parking
    -tol
    -driver meal
    Per hari nye kereta boleh guna dari pukul 08AM hingga 10PM

    kami juga menyediakan pakej hotel + transport seperti :
    3D2N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    4D3N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    5D4N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)
    **jangan ter agak-agak bila Tuan/Puan menginginkan pakej yang sesuai bajet..

    Group yang telah kami layani adalah dari :
    - Kelab Proton Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - UITM Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - TV3 Malaysia (boleh tengok tak FB)
    - rombongan group shopping dari Brunei Darusallam (boleh tengok tak FB)
    - etc

    Service inshaAllah memuaskan, sila tengok pelbagai testimoni2 dari bermacam client kami dalam halaman facebook kami

    hotel yang kami sediakan ada option 2 star/3 star/4 star bergantung sesuai keinginan, semua type hotel confirm with free breakfast buffet, wifi dan facility hotel lain nye

    "YOUR COMFORT AND YOUR SATISFACTION IS OUR TRADITION"

    Sila lawari TIPS BERCUTI JIMAT KAT BANDUNG, GARUT, BOGOR DAN JAKARTA

    untuk mengenai pakej selengkap nya,Tuan/Puan boleh hubungi kami kat :

    whatsapp : +62 83821789103
    call : +62 8812057848
    email : bandungamanahtour@yahoo.com
    FB page : BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Elang Lombok Tour.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Lombok Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    ELANG LOMBOK TOUR
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    AFFANDI
    BBM 51fd8768 / IG : @pariwisatalombok
    Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

    ReplyDelete