Tuesday, February 16, 2016

My Pregnancy: The Third Trimester (Alhamdulillah)

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Alhamdulillah trimester kedua sudahpun dilalui dengan jayanya (refer to my last entry HERE). So this entry is all about my third trimester, minggu ke 28 hingga minggu ke….melahirkan eheheee. Trimester ke3 ni sememangnya lebih mencabar dari trimester ke2 sebabnya perut dah makin memboyot, kaki bengkak teruk membesar bagai johan huhuuuu (macam kaki gajah). Nak berjalan membawa badanpun rasa tak larat sangat. Selain itu masalah kencing manis aku makin teruk bacaan gula dalam darah tak menentu dan most of the time bila checkup gula memang bacaan akan lebih tinggi. For the record trimester ke3 ni aku ditahan di wad sebanyak 2 kali pheeww semangatkan! Aku ditahan sebab baby kurang pergerakan dan of course pasal kandungan gula dalam darah yang tinggi.

Mula-mula aku kena tahan tu pada 3 Disember 2015 selama 8 hari. Aku diberikan suntikan Dexa untuk mematangkan paru-paru baby. Waktu itu aku sangkakan aku akan dipaksa bersalin. Perasaanku bercampur baur risau sangat sebab aku baru masuk 36 minggu. Kalau mengikut perancangan awal aku akan dipaksa bersalin (induce) pada minggu ke 38 disebabkan aku GDM on insulin. Tetapi yang menjadi masalah kedudukan baby masih transverse so peluang untuk aku bersalin normal sangat tipis. Aku mengharapkan baby akan berpusing ke kedudukan yang sepatutnya menjelang minggu ke38 nanti. Semasa dalam wad aku akan dipasangkan CTG untuk memeriksa keadaan baby 4 kali sehari, dipantau paras gula dalam darah, tekanan darah dan suhu badan.

CTG Report

CTG Monitor

Kandungan juga discan pada 10 Disember dan Alhamdulillah semuanya baik-baik saja.

It's a boy (tu nampak bebird hehehe)

SubhanAllah tembamnya pipi (muaahhh)


Discharge slip
Aku juga diminta untuk memantau pergerakan baby selepas discharge dari wad.



Trimester ke3 ni memang sangat mencabar. Emosiku tak tentu arah. Macam-macam yang aku fikirkan dan gambarkan. Semuanya menjadi bayang-bayang yang membuatkan aku dihimpit ketakutan. Jujur aku memikirkan tentang kematian. Kebarangkalian untuk mati dan tidak selamat ketika melahirkan entah sama ada secara normal atau pembedahan….aku tertanya-tanya bagaimana jika aku tidak selamat? Bagaimana jika baby tidak selamat? Bagaimana jika aku dan baby tidak selamat? Ya Allah ketakutan ini memburuku siang dan malam. Entah kenapa sampai begitu sekali fikiranku menerawang jauh. Aku asyik memikirkan kemungkinan aku akan mati. Tak henti-henti aku berdoa pada Allah agar diberi kesempatan umur panjang untuk melahirkan dan membesarkan zuriat ini. Iya terasa betapa kerdilnya susuk tubuh yang 90kg beratnya (oh gemuknya hohoho) ketika ini….sangat kerdil dan tidak berdaya.

8 bulan

8 bulan ++ (selfie dlm toiletpun boleh) hahaha
Hmmm….waktu ini sama seperti trimester ke2 aku semakin sakit pinggang, belakang dan kadang-kadang sakit di bahagian abdomen juga ari-ari. Kesakitan yang teramat sangat terutama ketika tidur malam dan bangun pagi. Rasanya seperti tulang pinggang retak dan patah sampai begitu sekali huhuhuu. Dan ketika ini juga aku semakin tak larat ke pejabat. Mood pun swing kejap ok kejap ko eheheee. Yang jadi mangsa encik suamilah kesian dia cik isteri kerap moody. Satu hal yang tak berubah adalah selera makanku. Ya ampun kuatnya makan hahahaa. Kalau boleh macam-macam aku nak makan tapi disebabkan paras gula dalam darahku sangat tinggi aku harus berusaha mengawal pemakanan. Dos insulin pun dinaikkan lagi sehingga aku harus menambah satu dos insulin sebelum tidur. The highest dose 24,20,20,10 maksudnya pagi sebelum sarapan 24, sebelum lunch 20, sebelum dinner 20 dan sebelum tidur 10....ini memang sangat tinggi tau!!! sebab aku bermula dengan dos 6 sahaja sampai 4 kali ganda naik huhhh!

inilah alat & ubat untuk suntik insulin
Mula-mula suntik memang seram....takut silap cucuk tapi lama-lama dah biasa macam kacang. Ini mesti disuntik di kawasan perut bahagian tepi dan atas 2 inci daripada pusat. Bayangkan betapa lecehnya kena suntik benda alah ni tiap-tiap hari 4 kali sehari. Lepas tu 2 minggu sekali kena buat Destrostix check gula dalam darah 4 kali, puasa, 1 jam selepas breakfast, 1 jam selepas lunch dan 1 jam selepas dinner. Nasib baiklah hanya check menggunakan jari kalau ambil darah macam biasa entah berapa banyak darah aku hilang huhuuuu. Jaripun naik kematu banyak sangat kena cucuk jarum.

Aku ditahan kali ke2 pada 17 Disember 2015 sehinggalah melahirkan. Seperti yang dijangka aku bersalin secara pembedahan kerana kedudukan baby yang transverse (melintang). Memang tidak ada pilihan lain, aku tidak dapat bersalin secara normal. Pada mulanya aku berharap dapat bersalin (dibedah) pada 24 Disember 2015 (12 Rabiulawal) sempena Maulidurrasul tetapi dinasihatkan untuk bersalin pada 22 Disember 2015 kerana doktor tidak mahu menanggung risiko, sudah ada contraction, baby besar dan melintang. Disebabkan kedudukan baby aku sering merasa sakit dibahagian rusuk. Lagipun kata doktor biasanya tidak ada pembedahan ketika cuti kecuali kes-kes kecemasan. So aku terpaksa akur dengan keputusan doktor hmmm frust jugalah sedikit hehehee. Kali ini pun sama setiap hari akan dipasangkan CTG dan pemantauan paras gula dalam darah.

CTG

Result gula dalam darah


Menunggu dipanggil ke labour room. Semangat mak buyung 90kg
Dalam gambar nampak relax dan ceria kan tapi sebenarnya waktu ni aku sangat-sangat takut kerana aku belum bersedia fizikal dan mental. Aku sangat berharap dapat bersalin secara normal sebab tu bila doktor memutuskan untuk operate hari itu juga (diberitahu hari yang sama (pagi) bahawa akan dibedah hari itu juga (petang)...siapa yang tak terkejut dan cuak kan??? Cepat-cepat aku inform hubby, dia pun kena datang ke hospital untuk tandatangan borang kebenaran pembedahan. Hubbylah yang memujuk dan menenangkan aku memintaku supaya tidak takut dan fikir yang baik-baik untuk anak kami yang bakal lahir. Part yang paling sedih bila aku nak minta maaf pada hubby. Dia tak mahu aku minta maaf macam nak menangis dia tengok aku hehehe. Memanglah macam tu kan kita tak tahu apa yang akan terjadi. Semuanya ditangan Allah S.W.T kalau ditakdirkan umur aku tak panjang tentu sesal separuh nyawa tak sempat minta maaf dengan suami. Waktu nak berpisah tu (aku dibawa ke labour room) memang sangat emosi...rasa macam tak akan jumpa lagi huaarrghhhh sedih!!!

OK dipendekkan cerita sampai di labour room lagilah bertambah takut dan nervous. Dalam tu sangat sejuk dan pemandangan sekeliling memang tak menceriakan dengan bermacam peralatan untuk pembedahan, really make me panic jantungpun berdegup kencang dup dap dup dap hahahaa. Seriously memang menakutkan!!! Tak putus-putus aku berdoa membaca apa saja doa dan surah yang terlintas difikiran. Sebenarnya tak banyak yang dapat diceritakan tentang bersalin melalui pembedahan ni. Kisahnya sangat rutin dan straight forward. Macam biasa kita akan disuntik dengan epidural (bius separuh badan) tak adalah rasa sakit sangat. Yang membuatkan sakit tu sebenarnya perasaan kita. Apabila kita takut dan fikir tentang sakit maka memang kita akan rasa sakit. Tapi Alhamdulillah aku langsung tidak merasa sakit ketika disuntik ubat bius. Tahu-tahu badan dah rasa kebas dari pinggang ke bawah. Uniknya kerana aku masih sedar ketika perutku ditoreh dan yang paling meninggalkan kesan adalah bau ketika proses pembedahan tu sampai sekarang aku tak boleh lupa masih tercium bau seperti besi hangus mungkin laser agaknya untuk memateri luka torehan grhhhh seram sejuk creepy!

Tak lamapun proses mengeluarkan baby ketika pembedahan tu. Tak sampai 10 minitpun. Yang agak lama waktu dijahit kalau tak salah lebih kurang 30-45 minit. Dan walaaahh maka lahirlah putera kesayangan kami Muhammad Quranizam Kahfi bin Yusri melalui pembedahan pada hari Selasa 22 Disember 2015 jam 4.06 petang dengan beratnya 3.44kg.

Fresh from Oven @Labour Room
Aku seperti mamai ketika baby dikeluarkan kerana agak mengantuk. Nurse membangunkan aku dan memaklumkan baby dah keluar it's a boy kedengaran suaranya menangis. Bila melihat baby hilang segala kesakitan dan ketakutan. Airmataku bergenang kegembiraan dan bersyukur kerana baby selamat, sihat dan sempurna sifat. Aku terus bertanya pada nurse "mana my husband sudahkah dia melihat baby?" excited sangat. Kata nurse dorang akan bersihkan baby dulu lepas tu baru bawa keluar tunjuk kat suami. Ok aku dalam keadaan separa sedar tak berapa stabil. Tak lama selepas itu badanku menggeletar dengan kuat. Walaupun sudah diselimuti dengan pemanas tapi aku masih kedinginan dan terketar-ketar.  Waktu itu aku ingatkan aku akan mati sebab aku menggelupur seperti ikan yang tak jumpa air. Aku diberi suntikan untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah (entah berapa banyak drug yang masuk dalam badan). Lama juga aku dipantau di kawasan menunggu dalam labour room tu. Bila denyutan jantung dan tekanan darahku semakin stabil aku diusung keluar untuk dihantar ke wad. Waktu ni lah hubby dipanggil untuk melihat aku dan baby. Gembiranya hubby melihat aku dan baby selamat. Hubbypun sempat mendukung baby dan membawanya keluar untuk dilihatkan kepada mertuaku dan ipar duai yang menunggu di luar.

Syukur Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan. Maha Suci Allah yang memberikan rahmat kepada kami rezeki baby ini dengan kasih sayang dan perlindungan-Nya. Semoga Baby Kahfi dapat membesar dengan sempurna, sihat tubuh badan, sempurna akal dan sifatnya, menjadi anak yang soleh, beriman, bertakwa dan taat pada ibu bapa Aamiin Ya Allah.
 
Nanti sambung cerita pasal berpantang pula yaa....ok byeee!


Boleh klik disini My Pregnancy: BERPANTANG






 

No comments:

Post a Comment